Haat-liefde verhouding met iOS 7

woensdag 11 september 2013

iOS 7 is zonder twijfel nu al het meest besproken re-design van dit jaar, aanvankelijk waren de meeste reacties op het ontwerp van iOS 7 niet al te positief. Nu het OS echter enkele maanden door ontwikkelaars en zelfs ook al door gebruikers is getest, worden de reacties steeds positiever. Het is een OS waarmee de meeste gebruikers, zeker in het begin, een haat-liefde verhouding hebben.

Een dag voor de keynote in juni kwamen er ontwerpen naar buiten van de iconen van iOS 7, gemaakt door een ontwerper op basis van de beschrijving van iemand die de iconen zei te hebben gezien. De desbetreffende ontwerper kreeg meteen een ongelofelijke lading kritiek over zich heen; dit soort iconen zou Apple nooit maken en de betreffende ontwerper kon er dus niets van. Een dag later bleken de iconen echter bijzonder goed nagemaakt te zijn, wat volgde was een wervelwind aan blogs en klaag-tweets van voornamelijk designers met daarin de uitleg waarom iOS 7 een slecht en/of lelijk OS is.

Ondertussen zijn we drie maanden verder en lijkt de publieke opinie langzaam maar zeker om te slaan, althans deels. Steeds meer mensen zien de logica en de schoonheid van het OS in. Zelf heb ik bij sommige beslissingen nog steeds grote twijfels en ik denk zelfs dat er op sommige vlakken een stap terug wordt gedaan. Maar het feit dat ontwikkelaars en ontwerpers door dit re-design (indirect) worden gedwongen om anders naar de UI & UX van hun apps te kijken maakt iOS 7 voor mij al meer dan de moeite waard. Het zal interessant worden om te zien welke nieuwe ideeën hieruit gaan voortvloeien.

Haat

  • De iconen
    De door de marketing afdeling ontworpen app-iconen storen mij het meeste en zijn één van de visuele onderdelen die je als gebruiker als eerste (en vaak) ziet, daarom is het onbegrijpelijk dat deze er zo afschuwelijk uitzien. Daarbij, iconen door de marketing afdeling laten maken en niet door ervaren ontwerpers is gewoon een heel slecht idee.
  • Button’s en tekst zijn (soms) lastig te onderscheiden
    In iOS 6 was altijd in één oogopslag te zien of iets tekst of een button was, door het simpeler maken van het ontwerp zijn de meeste button’s in iOS 7 niet meer dan een gekleurde tekst. Zeker voor nieuwe gebruikers is hierdoor de learning-curve een stuk steiler geworden, terwijl Apple juist pretendeert om alles simpeler te willen maken.
  • Mappen zijn maar drie rijen breed en hoog
    ios7-foldersIn iOS 7 zitten heel veel zoom animaties, die overgangen tussen bepaalde schermen logischer moeten maken en beter te begrijpen. Op veel vlakken pakt dit erg mooi uit, zoals bijvoorbeeld in de Agenda app. In het geval van mappen gaat dit echter ten koste van functionaliteiten en van het uiterlijk. Door het zoom effect wordt een map namelijk beperkt tot drie rijen en drie kolommen. Wat je op het homescreen ziet van een map, dat is wat je krijgt als je een map opent. Dat een map in iOS 7 meerdere pagina’s kan hebben maakt dit deels goed, maar het blijft er visueel zeer onlogisch uitzien aangezien de hoogte van het scherm niet wordt benut.
  • Scheidingslijnen die niet doorlopen naar links in overzichten
    Het kan heel goed zijn dat de meeste mensen dit punt helemaal niet zien of dit helemaal niet erg vinden. Ik als perfectionist vind dit echter een onbegrijpelijke design keuze waar ik mij bijzonder erg aan kan irriteren. Wat het een (heel klein) beetje goed maakt is dat Apple hier klaarblijkelijk wel over na heeft gedacht en het doet om een groep van onderdelen aan te geven.
  • Control Center, of eigenlijk Regenboog Center
    Met een swipe vanaf onderen open je Control Center, een erg mooie toevoeging (qua features) die best mooi had kunnen uitpakken, en soms ook eigenlijk best mooi uitpakt. Alles valt en staat echter met wat er “achter” Control Center zit. De regenboogkleuren die (kunnen) ontstaan door het overlay effect maken het namelijk één van de lelijkste onderdelen van iOS 7, daarbij komt het ietwat chaotisch over, er had duidelijk meer in gezeten.

Liefde

  • Notification Center
    Sloot ik het vorige onderdeel nog af met een swipe vanaf onderen, open ik dit onderdeel met een swipe vanaf boven. Notification Center is namelijk één van m’n favoriete onderdelen van iOS 7, een mooie overlay in combinatie met een uitgebalanceerde plaatsing van tekst maken dit een erg chique onderdeel van iOS 7, en ook nog eens een heel handig onderdeel.
  • Doorschijnende elementen
    In iOS 7 is veel gebruik gemaakt van doorschijnende elementen met een vervaagde achtergrond. Zo zie je in apps niet alleen dat er content onder bijvoorbeeld de titel balk zit, het geeft ook nog eens een extra dimensie aan app’s wat het geheel heel levendig maakt.
  • Parallax effect
    iOS 7 Parallax effectNet als de doorschijnende elementen voegt het gebruik van het parallax effect een nieuwe dimensie toe aan iOS die het OS wederom heel levendig maakt. Het OS is niet meer plat en bestaat uit verschillende lagen die over elkaar heen schuiven tijdens het bewegen van een iOS device. Zo kun je bijvoorbeeld “onder” de iconen op het homescreen kijken en kun je achter meldingen kijken die op het scherm staan. Hoewel je hier als gebruiker niets aan hebt, voegt het wel een leuk speels effect toe aan het OS, want statisch is ook maar statisch.
  • Multitasking
    Gejat of niet, multitasking ziet er erg gelikt uit. Simpel maar doeltreffend, meer hoef ik er eigenlijk niet over te zeggen.
  • Het drastisch aanpassen van een succesvol OS
    Als laatste geen feature of onderdeel van iOS 7, maar het feit dat Apple het aan heeft gedurfd om een succesvol OS volledig om te gooien. Hoewel ik zelf nog niet zit te springen om iOS 7 permanent in gebruik te nemen zie ik er wel naar uit, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Ik ben enorm benieuwd waar app ontwikkelaars mee gaan komen, iOS 7 geeft een enorme stoot aan inspiratie en nieuwe mogelijkheden. Daar kunnen dus alleen maar hele creatieve dingen uit gaan komen.